Mis sai katuseluugist ja elektriakendest?!
See on küsimus selles mõttes, et vaadates tänapäeva uute autode lisavarustusnimekirja, oleks elektriakende mainimine peaaegu ükskõik millise auto lisavarustuses juba kliendi narrimine. Katuseluukidest on paremal juhul saanud panoraamkatuseluugid, mida toetavad vähemalt 4-tsooniga hüperintelligentsed kliimaseadmed. Kümne aasta pärast võib seega kasutatud autode hinnasildi kirjutamisel paberipinnast puudus kätte tulla. Mida rohkem, seda uhkem.
Pole mingi uudis, et viimase aja lisaseadmed keskenduvad turvalisusele. Juba standardpaketid uutest autodest on uskumatult turvalised ning jalakäija kaitseks avarii korral üles nihkuv kapott või ööpimeduses inimesi ning metsloomi heledana näitavad ekraanid ei üllata enam kedagi. Kohe-kohe võetakse kasutusele veel kümme aastat tagasi uskumatuna näinud lahendused. Näiteks on Ford teatanud (ja teised tootjad sama asja suurema kärata teinud), et võtab kasutusele turvapatjadega turvavööd, mis laseb juhi ja kõrvalistuja põlveturvapatjadel juba iganenud nähtusena paista. Häid ideid on veelgi, kuid pole teada, millal need tootmisse juurutatakse. Näiteks on Mercedese testiautodel kasutatud patja, mis paiskub avariiohu korral mootori alla ja suurendab haardumist teepinnaga, et vähendada pidurdusteekonda. Remondimõttes kallis, ent turvalisuse osas efektiivsena näiv lahendus. Samuti on katsetatud uste sees külgkokkupõrkel gaasi täis paiskuvaid turvatalasid, mis aitaksid oluliselt kriitilisel hetkel ukse jäikust parandada ilma kaalu lisamata.
Ideed ideedeks, kuid käegakatsutavast kaugusest leiab samuti suurepäraseid turvatooteid. Näiteks mõne nädala eest kalevi alt välja pugenud uus Volvo S60 tuleb 2010. aastal tootmisse lisavarustusena pakutava nn Jalakäijatuvastusega, mis tähendab sisuliselt seda, et auto tunneb ära tema ees ohtlikult lähedal olevad jalakäijad ning pidurdab, kui juht seda ei tee. Kahtlemata oivaline rakendus, sest Eestiski jääb iga nädal mõni jalakäija nii vöötrajal kui mujal liikluses auto alla ning kõik need õnnetused oleksid tulevikus välditavad. Kindlasti kätkeb uus S60 endas veel palju varjatud andeid, mis temast taaskord eestlaste ühe lemmiku teevad.
Peaaegu, kuid ainult peaaegu sama, mida uus S60, oskab ka 2010 turule tulev uus BMW 5-seeria. Ta küll ei pidurda juhi eest, kuid kuvab hoiatuse pimedal ajal teeveeres kõndivate inimeste kohta kenasti tuuleklaasile ning armatuurlaual olevale ekraanile. No ja mõistagi oskab ta ise ära parkida, aga seda oskavad tänapäeval isegi Golfid. Arvestades algajaid juhte ja kriibitud kaasparkijate autosid, on see siiski tore turvavidin. Olen kindel, et teravnevast konkurentsist ajendatult peab ka Mercedes oma juba tootmisesoleva E-klassi facelift'i ehk maakeeli mudeliuuenduse puhul konkurentide edestamiseks taas midagi murrangulist ette võtma, sest "vana hea öönägemisvõime", liiklusmärkide äratundmine ja automaatne tulede ümberlülitamine tundub selleks ajaks pisut aegununa. Üldse näib uuest 5-seeriast Mercedesele jälle vääriline konkurent tulevat, sest auto kujustus ja teostus paistab olevat üks parimaid, mis Münchenist viimastel aegadel avalikkuse ette jõudnud.
Ainus, mis kogu selle lisavarustuse teema juures pisut kõhedust tekitab, on see, et siis kui need autod ühel päeval viis või kümme aastat vanad on, ei pruugi kõik see pardalolev fantastiline elektroonika enam parimas vormis olla ja võib tähendada omanike jaoks miljoneid hävinud närvirakke. Kuid seda näeme alles hiljem.