Kuidas lihtsasti kontrollida eelsüüteküünlaid
Talve selgroog on ilmselt selleks korraks küll murtud ja suuremad külmad loodetavasti möödas, kuid ehk on sellest teemast kellelgi jätkuvalt abi. Nimelt on diiselmootorite puhul üheks põhiliseks käivitumist halvendavaks asjaoluks eelsüüteküünalde läbipõlemine.
Üllataval kombel ei tea paljud meesterahvadki, kuidas ja kas nende töökorrasolekut on kõige lihtsam kontrollida. Samas vaatamata sellele, mida räägivad autovaruosade müüjad ja teenindused, ei ole mingil juhul põhjendatud korraga kogu mootori jao uute küünalde soetamine, sest sageli vajaks vahetamist vaid osad nendest ning kõigi korraga vahetamisest tõusev kasu on suurim vaid autovaruosade kauplustele, mitte käivitumisega hädas olevale autoomanikule.
Eelsüüteküünalde kontrollimine on lihtne ja selleks ei pea küünalt isegi mootorilt maha kruvima. Kõige kiirem viis on võtta otse aku plussklemmilt vool ning suunata see juhtmejupi abil vaid korraks eelsüüteküünla keskel asuvale klemmile. Kui klemmi ühendamisel ja eemaldamisel tekib juhtme ja küünla vahel sädelus, käib elekter läbi küünla ning see on korras. Kui sädelust ei teki, on vooluringis katkestus ning küünal vajab vahetamist. Ühest juhtmest piisab seetõttu, et massi saab küünal samal ajal nagunii mootorilt.
Kes ei ole kindel oma võimes õigesti sädelust hinnata, võib sama katse teha ka nii, et paneb akult veetud juhtmejupi ja küünla vahele mõne 12V lambipirni, sidudes näiteks juhtmeotsa ümber pirni plekksokli ja ühendades pirni tagaosas oleva vooluklemmi vastu eelsüüteküünalt. Kui pirn vastu küünalt pannes süttib, on eelsüüteküünal korras.
Lisainfona võin siinkohal välja tuua, et enamustel kaasaegsetel diiselautodel on eelsüüteküünlad ka veesärgis kusagil enne soojendusradiaatorit. Põhjus on selles, et diiselmootor ei suuda suure efektiivsuse tõttu sageli külmade ilmadega jahutusvedelikku piisavalt soojendada ning salongi võikski jääda jahedat õhku puhuma. Lahenduseks on sisuliselt samad eelsüüteküünlad veesärgis, mis vett kütta aitavad. Näiteks 1,9 TDI mootoriga VW grupi autodel on selliseid küünlaid tavaliselt kolm. Kui mõni või kõik nendest läbi põlevad, võib mootor raskemini soojeneda ning salong jahedam olla, kui autotootja poolt ette nähtud. Kui juba eelsüüteküünalde töökorrasolekut kontrollite, võite ka need sama hästi ära kontrollida (kui suudate need muidugi üles leida), sest kuigi nad auto käivitumist ei mõjuta, võib nende vahetamisest kasu olla mugavusele ja mootori töötemperatuuri saavutamisele.
Väga paljudel Saksamaalt ja teistest soojemast kliimast toodud autodel on enamus eelsüüteküünlaid tuksis, sest sealses kliimas ei märka nende puudumist keegi. Mõnel autol on tõepoolest koguni kõik küünlad läbi põlenud. Igal juhul aga soovitan enne nende kõigi vahetama asumist kiirelt kontrollida, kas see on üldse vajalik, sest kui arvestada, et üks küünal maksab alla 200 krooni, võib sellisest eelkontrollist mitusada krooni kasu tekkida.
Head käivitumist kõigile!