Kuidas lugeda mobile.de kuulutusi

Teatavasti kasutab suur osa eestlastest autode otsimiseks jätkuvalt http://www.mobile.de/ kuulutusteportaali.
See, kuidas autot otsida, on kindlasti väga subjektiivne ja õiged ning valesid vastuseid ei eksisteeri, kuid avaldame siinkohal mõned meie põhimõtted, sest need tunduvad meile endilegi pehmelt öeldes koomilised, kuna igas otsingus välistame kuulutustele otsa vaadates automaatselt ligi pooled nendest.


1. Me ei vaata müügikuulutusi, milles müüjaks on eraisik.

Põhjuseid selleks on mitu:
- Neid autosid pole võimalik reaalselt osta, sest asjaajamine eraisikutega (raha ülekandmine, passi koopia faksile saamine, auto treileri saabumisel peale saamine jms) on peaaegu ületamatult keeruline.
- Neid autosid pole sageli võimalik osta, kuna kohalikud ülesostjad on ette jõudnud.
- Eraisikust müüjat on väga raske usaldada, sest sa ei tea kunagi, et tegu pole petturiga ja lõpuks ei pruugi sellist inimest olemas ollagi. Samuti ei kanna eraisikust müüja auto seisukorra osas juriidiliselt sama vastutust nagu automüügiettevõte.

Väga palju häid ja ahvatlevaid pakkumisi jäävad automaatselt selle taha, et müüjaks on portaalis märgitud "Eraisik" (Privat).


2. Müüja peab omama ajalugu ja palju autosid.

Internetist auto ostmisel oleme enda jaoks välistatud müüjad, kelle puhul mobile.de näitab müüjana registreerumise ajaks vaid mõne kuu ja müüjad, kellel pole müügis korraga palju autosid (minimaalselt kümme autot võiks korralikul automüüjal ikka olla).

Seda kõike selleks, et mitte komistada petiste otsa, kes pärast ühe auto kuulutust õhku haihtuvad, aga sellega välistuvad iseenesest ka väga ebakompetentsete automüüjad, kes lubavad kokku ükskõik mida, et oma autost lahti saada ning ei suuda oma lubadusi pidada.


3. Müüja ei tohiks olla "idast".

Me ei vaata reeglina müügikuulutusi, mille PLZ ehk postikood reedab, et müüja asub Berliinis või sellest idapool.
Selleks polegi muud olulist põhjust kui see, et liigne lähedus Poolaga ei tundu meile usaldusväärne. Samas tekitavad automaatselt kerget kahtlust ka müüjad, kes asuvad Saksamaa lõunapiirile lähedal, sest sellega suureneb märgatavalt tõenäosus, et auto on Itaaliast Saksamaale müügiks toodud. Samuti tasub tähele panna, et lõunapiirkonnast on auto transpordihind Eestisse sageli mõnisada eurot kallim kui põhjast ning selle võrra peab ostuhind olema soodsam.


4. Kuulutus peab näitama esmase registreerimise aega.

Sõnad Baujahr, Erstzulassung ja Modell tähendavad kõik nii saksa kui ka eesti keeles erinevaid asju. Baujahr on auto ehitusaasta ja see ei pruugi olla sama, millal toimus Erstzulassung ehk esmane registreerimine. Eestis läheb passi ikkagi esmane registreerimine ja seetõttu on soovitav lähtuda just sellest daatumist.

Modell ehk mudel on üldse väga suvaline mõiste ja enamasti kasutatakse seda müüja poolt kas mudeliuuendusele või muule säärasele tähelepanu juhtimiseks.
Kindlasti tasub valvsaks muutuda, kui kuulutuse juures on kirjas "modifitseeritud mudel" (Modifiziertes Modell), sest sellised autod on enamasti mingi ümberehituse läbi teinud (nt lisatakse mudeliuuendusejärgseid detaile või muudetakse baasmudeli detaile selliselt, et mudel tunduks eksklusiivsema erimudelina).


5. Kuulutuse sisu ei tohiks autot liigselt ilustada.

Kuulutused, milles on kirjas "pensionäriauto" (Rentnerfahrzeug), "tippseisukord" (Top Zustand) jne jne ei pälvi mingit suuremat tähelepanu kui kuulutused, milles pole midagi peale järjest loetletud lisavarustuse, kuna elu on näidanud, et nende sõnade taga ei ole keskmiselt paremad autod ja sageli pannakse kirja, mida sülg suhu toob. Veelgi enam - kui auto puhul on kirjas, et see sõidab nagu unelm ja pole mainitud välimust, vajab masin suure tõenäosusega mahukaid värvitöid. Tähtis pole mitte see, mis on kirja pandud, vaid see, mida kirja ei panda.

Oma silmaga autot nägemata ei ole mõtet seisukorra kohta suurt midagi eeldada. Paljud müüjad on siiski hämmastavalt ausad ja vähemalt telefonis kirjeldavad auto vigasid õigesti, kui neid endal küsida meelest ei lähe. Siiski, kui osta autot puhtalt interneti ja telefoni vahendusel, peaks masina hind vaatamata näilisele korrasolekule kannatama välja ka mõningate suuremate ebameeldivate üllatuste korrigeerimiskulud.


6. Pildid peavad olema tehtud müügiplatsil

Pildid, millel autod poseerivad looduses vms kaunis kohas, mitte automüügiplatsil, tähendavad sisuliselt seda, et neid autosid ei julge me osta. Pildid võiksid olla tehtud müügiplatsil või selle ees ja võrdlemisi hoolimatult, ilma liigse kontrasti ja teravuseta, kuid mõistagi mitte päris puudulikult ja uduselt. Samas fotod, mis on tehtud eriti ebakvaliteetselt, võivad jällegi olla selliselt tehtud põhjusega ja ei viita müüja professionaalsusele.

Suurte automüügifirmade kuulutuste pildid on väga sageli tehtud hoolimatult ja see on hea, sest annavad tavaliselt autost kõige õigema ettekujutuse. Kui müüja pingutab auto müümiseks nii palju, et veab pildistamiseks masina kuskile loodusesse või eramurajooni, siis:
- Ei ole see tõsiseltvõetav automüüja.
- On tal põhjust auto müümisega vaeva näha.
- Võib autol olla varjatud vigu, sest müüja on juba autoga vaeva näinud ja see ei tule müüki ettevalmistamata kujul.

Kui pildil pole näidatud auto juhiistmenurka, rooli või muud olulist osa autost, tasub eeldada, et see on kulunud, katki või kriimuline. Kui eeldad valesti, tabab sind hiljem meeldiv üllatus ja kui eeldad õigesti, oled vähemalt olukorda adekvaatselt hinnanud.


7. Auto ei tohi olla Saksamaale müügiks reimporditud.

Välistatud on autod, mille kuulutuses on kirjas "EU pass" (EU Brief), reimport vms.
Automaatselt kahtlased on ka kõik kuulutused, kus kirjas "Saksa pass" (Deutsche Brief), sest väga paljudel juhtudel tähendab see, et auto on imporditud Itaaliast, Prantsusmaalt, Hollandist või mujalt ning sellele on uuesti võetud Saksa pass, et seda saaks müüa Saksa autona.

Eeltoodu ei pruugi 100% paika pidada, kuid kindlasti on iga auto kohta üheks esimeseks küsimuseks müüjale helistades see, kas tegemist on elupäevad Saksamaal sõitnud auto, mitte reimporditud sõidukiga. Samuti peab seda kinnitama faksile või e-posti saata palutav passi koopia.

Jätkuvalt ei impordi me põhimõtteliselt autosid, mis pärit mujalt kui Saksamaalt, sest nende seisukord, andmed ja ajalugu on sageli liiga ettearvamatud.


8. Hooldusraamatu olemasolu on hea, aga mitte määrav.

Hooldusraamatu olemasolu ei tekita auto läbisõidu osas kuigi suurt kindlust, aga annab olulise argumendi auto edasimüümisel. Oleme kontrollinud juhuslikult autosid, millel hooldusraamatu järgi läbisõit 230 000 km ja esinduse andmete põhjal on mõni sellistest autodest omanud reaalset läbisõitu üle 300 000 km. Kuid on ka näiteid, kus hooldusraamatu täitmine on lõpetatud aastaid tagasi, kuid esinduse andmed kinnitavad ka suhteliselt hiljutist väikest läbisõitu. Kui autol on kuulutusse märgitud hooldusraamat, on see kindlasti positiivne näitaja, isegi kui seda pole lõpuni täidetud.


9. Hiljutine hooldus on kahtlane.

Kui auto juurde on märgitud, et sellel on äsja vahetatud õli ja hammasrihm, tähendab see suure tõenäosusega, et teostatud on mootoriremont. Automaatkäigukastide puhul tähendab ka käigukasti õlivahetus sageli seda, et käigukastiga on esinenud mingi probleem ja sellest on püütud õlivahetusega üle saada.

Müüja seisukohalt oleks targem sellised asjad mainimata jätta, sest pigem tekitavad need usaldamatust.


10. Täiuslikult korras autot pole olemas.

Pole mõtet otsida mõistlikus hinnaklassis autot, millel miski parandamist ei vaja. Ükskõik kui hea on kirjeldus ja kui ilusat juttu räägib müüja, sõltuvalt auto vanusest tuleb teatud kuludega alati kindlasti arvestada tema korda tegemiseks. Võimalus, et müügiportaalis müüdaval autol pole ühtegi kriimu või tehnilist probleemi on sisuliselt nullilähedane, kuid eks haruharva juhtub sedagi. Siis on esialgu lisaks arvestatud hind puhas võit ja taaskord positiivseks üllatuseks.

Saksamaalt mobile.de või mõne teise portaali vahendusel väliselt ja kirjelduse poolest täiesti korralikku 5-10 aastat vana autot ostes tuleks vähemalt järgmiste kuludega arvestada:
- Kerge värviparandus mõne kriimu või parklamõlgi tõttu (~100 eurot).
- Tagasihoidlik sildade korrastamine (~150 eurot).
- Mõne elektroonikavidina remont (~100 eurot).
- Mõne puuduva pisidetaili asendamine (~50 eurot).

Mida uuem on mudel, seda suuremad on mõistagi ka selle remondikulud ning alati lisanduvad riskid näiteks automaatkäigukasti või turbo puhul.
Nagu varasemalt öeldud, kui osta autot puhtalt interneti vahendusel, peaks selle ostuhind võimaldama eelmainitud kulude kandmist.


Mõistagi ei ole eelpoolloetletud põhimõtted midagi sellist, millest peaks igaüks kinni pidama ja kindlasti unustasime veel midagi, mille puhul kuulutuse avanuna automaatselt käsi tagasinuppu otsima hakkab. Siiski loodan, et mingi teatav skeptiline eelsuhtumine, mis nimetatud loetelu põhjal kuulutuste sirvimisel tekkida võiks, tuleb Saksamaalt auto otsimisel ja kuulutustes orienteerumisel abiks.

Meile võib julgelt teada anda, kui mõni meie põhimõte on otse vastupidine sinu kogemusega ja sama moodi võid meile kirjutada, kui tead nimekirja millegagi täiendada.

Head autoostmist kõigile!