5 kõige mõistlikumat kasutatud autot

Käes on säästuaeg ja seetõttu on Eesti inimesed rohkem kui kunagi varem pöördumas eksootika asemel mõistlike autode juurde. Aja jooksul oleme kokku puutunud igasuguste sõidukitega, millest mõne puhul tekib tõsine küsimus, kas sellise raha eest ja selliste hoolduskuludega on ikka mõistlik üldse autot omada või tasuks taksoga hakkama saada. 

Esitame siinkohal oma nägemuse viies autoklassis meie arvates parimatest mõistlikest kasutatud autodest ja vabandagu teiste markide austajad, et nii palju VW grupi sõidukeid selles nimekirjas esineb, kuid peame olema lugeja suhtes ausad ning seetõttu oleks eksootiliste markide jõudmine käesolevasse artiklisse rohkem kui kahtlane. Maailmas on palju suurepäraseid autosid ning kõigist neist ei jõuaks me siinkohal kirjutada. Valik on raske, kuid õnneks subjektiivne ja ei pretendeeri mingile tõele. Ühtlasi olgu siinkohal öeldud, et kõigiga nendest autodest oleme erinevatel aegadel ka ise igapäevaselt sõitnud või sõidame praegugi.


1. Väike keskklass
Meie soovitus:
Volkswagen Golf III-V (1992-2009)
Põhjendus: Uskumatult väikeste ülalpidamiskuludega hämmastavalt ökonoomne kvaliteetauto ning pole vahet, kas tegemist on üheksakümnendatel toodetud Golf III-ga või eelviimase põlvkonna ehk Golf V-ga. Viimistluskvaliteedis ja kasutatud materjalide osas ei leidu Golfile tänaseni samas klassis vastast. Golf laguneb küll teiste konkurentidega võrreldes täiesti sarnaselt, kuid ülimadalad B-grupi varuosade hinnad tähendavad seda, et väljaminekute osas on kasutatud autode puhul võrdselt odavate ülalpidamiskuludega auto leidmine praktiliselt võimatu. Lisades asjaolu, et vaatamata konkurentidest pisut kallimale hinnale ei lange Golfide väärtus sama kiiresti, on selle auto pidamine kõige mõistlikum tegevus, mida kokkuhoidlikule inimesele soovitada oskame. VW Golf on peaaegu nagu sularaha su taskus.


2. Keskklass
Meie soovitus:
Volkswagen Passat (1996-2005)
Põhjendus: Kui mingil põhjusel on suurema auto omamine hädavajalik ning Golf langeb seetõttu konkurentsist, pakub Passat parimat alternatiivi ülimadalate ülalpidamiskulude ja väärtuse hoidmise tõttu. Laialdaselt saadaolev B-grupi varuosade valik tagab, et vaatamata täiesti keskmisele vastupidavusele, on margiesinduse poole pöördumine viimane, millele probleemide korral teise ringi autot omades mõelda tasuks. Parimaks mootorivalikuks on kahtlemata VW grupi superdiisel, 1,9-liitrine TDI, mille puhul võib isegi öelda, et kuigi teatud võimsusega autod on eelistatumad kui teised, ei ole tähtis kilovattide arv, sest kütusekulu 5 kuni 6,5 liitrit sajale kilomeetrile selle hinnaklassi masinate puhul tähendab, et paremate sõiduomadustega sama ökonoomset ning sama väikeste ülalpidamiskuludega autot on selles klassis praktiliselt võimatu leida. Miks just manuaal? Selle pärast, et VW automaatkäigukastid ei ole kõige  töökindlamad ning manuaalkäigukastiga autot on pärast omamist ka lihtsam müüa.


3. Suur keskklass

Meie soovitus: Audi A6 (C5)
(1997-2004)
Põhjendus: Selles klassis ei leidu ühtegi teist autot, mille ülalpidamine oleks võrreldavalt odav Audi A6 omaga. Peamised konkurendid, BMW 5-seeria ja Mercedes-Benz E-klass pakuvad sama soetushinna juures võibolla mõnevõrra paremaid sõiduomadusi, kuid viimistluskvaliteedilt ületab A6 neid konkurente ning tänu odavatele ja hulgaliselt saadaolevatele B-grupi varuosadele jääb A6 mõistlike kasutatud autode seast valides selgelt peale. Kõige paremaks mootoriversiooniks antud auto puhul on 1,9-liitrine TDI, kuid sel juhul tuleb arvestada kõrgema soetushinnaga, sest selle kere puhul 5-7-liitrisest kütusekulust ja täiesti rahuldavast võimsusest loobutakse tavaliselt vaid siis, kui omanik teise ilma kolib. Samuti tasub eelistada manuaal- või tavalist automaatkäigukasti. Multitronic käigukast on asi, millest tasub kindlasti hoiduda tänu väga kasinale töökindlusele.


4. Mahtuniversaal

Meie soovitus:
Ford Galaxy (1995-2006)
Põhjendus: Et siinesitatud tabel liiga üheülbaliseks ei muutuks, siis välistasime järjekordselt Volkswageni kasutamise. Vastasel juhul platseeruks käesoleval positsioonil VW Sharan. Kuna Ford Galaxy on sisuliselt sama auto, on tema omamine mahtuniversaalide seas tõeliselt mõistlik tegevus. Ford Galaxy vastupidavus on keskmine, kuid lagunevad detailid ei ole kallite killast tänu hulgaliselt saadaolevatele B-grupi varuosadele. Kasutatud autode puhul on see väga oluline, sest auto hooldamine margiesinduses maksab märksa enam ning orginaalvaruosade kasutamine tähendab küll võibolla paremat vastupidavust, ent röövib omaniku rahakotist teatud detailide puhul uskumatult ja põhjendamatult suuri summasid. Ford Galaxy ja VW Sharani puhul on lisaks madalale kütusekulule, mõnusalt hästi viimistletud salongile ja heale väärtuse hoidmisele kõige geniaalsemaks lahenduseks tagumiste istmeridade eemaldamisel tekkiv sile põrand. Parim mootoriversioon, 1.9 TDI, on sisuliselt vana hea VW superdiisel, mille ökonoomsus ja madal hoolduskulude tase on praeguseks juba legendaarne sõltumata kilovattidest. Kui pere on suurem, oleks meie eelistuseks just see mahtuniversaal, samas sobib see kereversioon ideaalselt ka rännuhuvilistele.


5. Mõistlik kvaliteetauto

Meie soovitus: BMW 3-seeria (e46)
(1998-2006)
Põhjendus: Klassikaliselt ilus ja siiani kaasaegne kere, mis on ühendatud eeskujuliku dünaamika, sõiduomaduste, ökonoomsuse ja vastupidavusega. Viimase osas ületab e46 kerega BMW kõiki eelmainitud autosid, kuid arvestada tuleb kallimate varuosadega. Siiski on selle auto ülalpidamine üldjoontes odav ning margiesinduse poole pöördumiseks on põhjust harva. 3-seeria BMW ei ole niivõrd praktiline auto ja seetõttu on suur kiusatus soovitada bensiinimootoreid. Kuid kuna antud tabelis on oluline rõhutada sõna "mõistlik", siis tasuks vaadata BMW tõeliselt säästliku diiselmootori poole. BMW puhul ei ole vahet, kas valida manuaal- või automaatkäigukast, sest mõlemad on ühtviisi pommikindlad. Mõistagi tuleb arvestada automaatkäigukasti puhul mõnevõrra kallimate hoolduskuludega. Erinevalt eelkäijast ei ole e46 kerega BMW-l probleemi roostega, mistõttu sobib sõita ka heledamat värvi autodega. Hoolimata mainest on e46 selline BMW, mille nime rullnokad seni rikkuda pole suutnud, sest tegemist on igati soliidse autoga, mis sobib nii pulma kui matustele. Omaette näitaja on seegi, et e46 oli esimene 3-seeria, mille puhul tuntud Briti autosaate "Top Gear" saatejuht Jeremy Clarkson, kes oli seni tulihingeline 3-seeria BMW-de vastane, arvestatavaid kiidusõnu leidis (vt siit). Kui sooviksime endale osta mõistlike ülalpidamiskuludega ning hästi väärtust hoidvat, silmatorkavalt ilusat ja heade sõiduomadustega autot, siis oleks meie valik e46 kerega 3-seeria BMW.


Mida sina arvad?

Igaühe mälumaht on piiratud ja nagu eelpool öeldud, ei pretendeeri me siinkohal objektiivsele tõele. Samuti muutub olukord ajas ja täna mõistlik auto võib homme olla hoopis vanatehnika. Kui selles tabelis ei leidu Sinu arvates märkimisväärset mõistlikku kasutatud autot, anna meile teada koos omapoolse lühikese põhjendusega. Võibolla mõistame oma viga ning leiad peagi enda lemmikmudeli siitsamast nimekirjast.

Seniks häid autovalikuid.