E60 kerega 5-seeria BMW - piisavalt hea, et andestada
Kui BMW oma e60 kerega 5-seeria autoga 2003 aastal lagedale tuli, mõjus selle disain küll radikaalsena, ent mõnigi autohuviline ohkas kergendatult, sest oli mis ta oli - õnneks nii kole kui paar aastat varem üldsust ehmatanud 7-seeria auto ikka välja ei kukkunud. Leidus nii kiitjaid kui laitjaid (siinkirjutaja sealhulgas) ning mõni ei ole tänaseni BMW-le selle ajastu disaini andestanud, kuid üldjoontes oli uue 5-se näol 2000-te aastate esimesel poolel tegu haruldaselt värske ja modernsena mõjuva autoga.
Vahepeal on lugematu hulk aastaid armutult mööda lennanud ja endisest tipptasemel arvutustehnikast tulvil high-tech sõidukist sai mingiks perioodiks pisut eriline ja ihaldatud kasutatud auto, seejärel iga Soomes head palka teeniva ehitaja lahingristleja ning tänaseks on sellest alles jäänud lihtsalt üks üsna vana, kuid suhteliselt vastupidav ning mõistliku hinnaga kasutatud auto, mille soetamiseks ei tasu enamasti isegi pangakontorit külastada.
Kui arvate, et viitsin siinkohal anda ülevaate kõigist selle mudeli headest ja halbadest omadustest, oleks see ehk loogiline, kuid peate pettuma. Ma ei tee seda, sest ei viitsiks sellest kirjutada ja keegi ei tahaks seda jama lugeda ka.
Tegelikult on asi ju väga lihtne.
Meie, kummaliselt pealiskaudsete autoinimeste tunnetuslikus sisekosmoses on tähestiku järjekorras siinpool Uuraleid samas suuruse- ja hinnaklassis nagunii vaid kolm premiummudelit, mida osta tasub:
Audi A6 (C6),
BMW 5-seeria (e60) ja
Mercedes-Benz E-klass (w211).
Kõik muu ei ole konkurentsivõimeline ja kes ei usu, võib teha nagu teevad... kuidas seda nüüd öeldagi... need kes teiste vigadest ei õpi, kui mõistate. Samas on kõik loetletud ka võrdväärselt head autod ja peamiselt sõltub valik ju otsustaja maailmavaatest, kuid olukord muutub pisut lihtsamaks kui käsitleme seda kolmest mudelist koosnevat valikut natuke lähemalt.
Mercedes-Benz W211 on väga hea auto, millel on peamiselt kaks probleemi.
Kas Sa suudad ta osta?
Maitse üle ei vaielda, aga W211 näeb tänaseks võibolla oma ümarate joonte tõttu nii enne kui pärast mudeliuuendust natuke konkurentidest väsinum välja. Samas värske ja vähesõitnud eksemplarina on ta endiselt ilusa joonega auto, mille põhimõtteliselt võiks ostagi kui korraliku leiaks. Siin põrkubki potentsiaalne huviline esimese probleemiga. Korralikku E-klassi Mercedest on äärmiselt keeruline soetada. Sedaani puhul on see missioon peaaegu võimatu ning üleüldiselt on turg kogu Euroopas küllastunud vaid taksodest, muidu surnud autodest või siis nõuab müüja sellist hinda, et Sa tõenäoliselt ei ole nõus seda maksma. Nii möödub paar nädalat või kuu ning Su kuulutusteportaali rippmenüü valib õige pea juba ka Audisid ja BMW-sid.
Aga oletame siiski, et oled nõus palju raha maksma ning leiad endale sobiva auto.
Kas sa tuled temaga toime?
Selle mudeli väljatöötamine langes Mercedese kvaliteedi mõõnaperioodi ning enne 2006 aastal toimunud mudeliuuendust on E-klass nii mõneski aspektis probleemne. Autode tehnilised rikked ei ole tavaliselt ülearu kulukad kui neid hästi lahendada osatakse. Paraku on Mercedese peamine häda selles, et neid ei viitsi ega oska muidu õlle kõrvale VW või Audi probleeme lahendav sõbralik naabriplika ega siin Tartus üldse peaaegu keegi väga kompetentselt remontida. Sellise vanema Mercedese mõistlike kuludega pidamiseks peab ikka natuke rohkem tahtmist, aega ja leidlikkust olema kui keskmine kodanik endale lubada viitsib.
Need vähesed õnnelikud, kes on suutnud E-klassi osta ning selle haldamisega edukalt toime tulevad, teavad, et W211 kerega Mercedes on tegelikult mäekõrguselt parem auto kui kõik sama ajastu konkurendid. Samas neile, kes ei tule, jääb alles vaid kaks mõistlikku valikut.
Audi A6 on samuti väga hea auto, aga tal on rohkem kui kaks probleemi.
Erinevalt Mercedesest õnnestub Audit iga lehekioski kõrval remontida. Samas remontida tuleb teda võrdlemisi sageli ning targem oleks aja kokkuhoiu huvides samas kioskis töötada. Omaaegsed Audi mootorid ei ole BMW ja Mercedese jõuallikatega vastupidavuse osas võrreldavad ning tunduvalt julgem on sõita manuaalkäigukastiga, sest automaadid on eranditult kas juba katki või kohe minemas. Paraku on Audi A6 isegi Mercedese kvaliteeditaaga kõrval tehniliselt oluliste osade töökindluses kolmest konkurendist nõrgim.
Nojah, aga teda on ikkagi lihtne remontida ja keskmist palka teeniv kodanik tuleb sellega kahtlemata kenasti toime. Seega oletame, et oled endiselt valmis A6-ga õnne proovima, sest miljonid eestlased ei saa ju eksida.
Auto puhul on peaaegu kõige tähtsam selle poolt omanikule tekitatav enesetunne.
Kes sõidavad Audiga ja kas ma tahan olla üks nende hulgast? Kas mul on tumesinine nailonjope ja seemisnahast kingad, kuldne käekell ning Emporio Armani vööpannal, kitkutud kulmud, solaariumipäevitus või geeliga paikasätitud seitel? Ei ole. Järelikult vist eriti ei taha.
Ärge solvuge ega saage minust valesti aru. Audi on täpselt õige valik inimesele, kes tahabki olla natuke liiga moodne ja ilus. See on ilusti ehitatud ja hoolikalt vormitud, sõidab sportlikult, samas mugavalt ja ümbritseb Sind oma ajastu parima multimeedia, valgusmängu ja kaunidusega. Masin nagu säravvalge naeratuse ja ladusa jutuga seksikas Kalifornia blondiin. Ehk ülimasslevinud, imal ja võlts, kui mõistate. Hullata võiks, aga koju ei tooks, sest ise ei viitsi selline olla.
Ja lõpuks vaatabki meile ainsana allesjäänutest vastu 5-seeria BMW, millel on ainult üks probleem.
Ta ajab Su närvi!
BMW e60 ja e61 kerega auto juures on kõik valesti, mis valesti olla saab. Selle nupud on vales kohas või töötavad tagurpidi, vana kooli iDrive oma puise kasutajaliidesega ajab Su hulluks, parkimisandurid ei hakkagi parklas vaid edaspidi liikudes tööle, tavaline Professional helisüsteem (ehk mitte Harman Kardon) on omas klassis konkurentsitult halvim, uksed ja pagasnik liiguvad nii raskelt, et BMW-l peabki sportlik kuvand olema, et omanikud neid liigutada jaksaks, tagaistme käetugi on sedavõrd koledalt lahendatud, et keegi ei taha seda iial kasutada, tavaline nahkpolstriga (ehk mitte komfort) juhiiste on enne mudeliuuendust oma selgapressiva nimmetoe tõttu väljakannatamatult ebamugav, samas peale facelifti ei saa enam uks lahti manööverdada jne jne jne kuni päike ei looju, vaid kustub. Ja tagatipuks, kui Sa tunned, et ei jaksa omaaegse BMW erakordset jabura võti + nupp käivituskombinatsiooniga möllata ja ostad võtmevaba käivitusega auto, varastatakse ta varsti leedukate poolt ära.
No ajab ju närvi?!
Samas see üks probleem on kõigest hoolimata täiesti tühine, sest olulistes asjades on auto ise ikka väga väga hea!
Ta sõidab nii linnas kui maanteel suurepäraselt, kõlab sõltumata mootorist ja pööretevahemikust ilusti, vahetab käike loogiliselt, näeb vaatamata vanusele piisavalt värske välja ja on nii käigukastide kui mootorite poolest (oletades, et diisleid surmavad pöördklapid on mõne suurema hoolduse ajal ettenägelikult eemaldatud) 2000-te autotööstuse kohta silmapaistvalt usaldusväärse tehnikaga auto.
Seega inimene, kes ei tuleks Mercedesega toime ja kellele Audi ei kõlba ning kes on suurepärase auto nimel valmis andestama, et see teda oma väikeste ebamugavustega hulluks ajab, teeb e60 kerega 5-seeria BMW ostmisel täpselt õige valiku.