Milline on odav ja hea autoremont
Autoga hätta sattunud sõbrad ja tuttavad küsivad meilt ikka aegajalt, et kus me enda autosid remontida laseme. Tuleb nentida, et autode mõistliku hinna ja aktsepteeritava kvaliteediga remontimine ei ole midagi nõrkadele ja kui alljärgnevat teksti pigem uskumatuks hindad, on mõistlik kohe uue auto liisingutaotlust täitma asuda.
Kui aga soovid autot odavalt ülal pidada ja sealjuures hästi remontida, tasub kõike alltoodut võtta kui rõõmsat vaheldust või väljakutset, mis Su igavat argipäeva vürtsitada võiks.
Kõik algab õigest diagnoosist
Pole paremat rahapõletamise meetodit kui ravida vigu, mis ravimist ei vaja. Samal ajal on ebameeldivalt paljud remondiettevõtted rõõmuga nõus remontima kõike, mis näib olevat võimeline probleeme põhjustama, sest see on nende leib. Ikka ja jälle esineb juhtumeid, kus oleme remontinud vaid paarisaja euro eest vea, mille kõrvaldamise peale auto omanik on tänu ebakompetentsetele või pahatahtlikele remondiettevõtetele eelnevalt paar tuhat asjatult ära kulutada osanud.
Kõige vastikumad näited sedasorti probleemidest on kindlasti igasugused vibratsioonid, mille puhul saabki vabalt välja vahetada tuhandete eurode eest detaile, sest keegi ei oska või soovi Sulle öelda, kas see vibra tuleb auto mootorist (nt pihustitest), hoorattast, käigukastist, kardaanist või muudest veermikudetailidest ning kõik need sõlmed maksavad päris palju.
Õige diagnoosi saamiseks ei ole samas lihtsat valemit. Abiks on vaid aastatepikkune kogemus, tundide ja päevade kaupa kodutööd erinevais saksa- ja inglisekeelseis veebiressurssides ning väga heade spetsialistide tundmine, kellel võib juhuslikult ühe või teise probleemiga eelnev kogemus olemas olla.
Iga töö jaoks on eraldi spetsialist
Iga remondi jaoks kipub olema oma spetsislist või mitu ja üht head remondikohta, kes Su autole õige diagnoosi paneks ja ta korda teeks, ei ole olemas või ei ole meie seda oma paarikümneaastase kogemuse jooksul lihtsalt leidnud.
Eeskujuliku administreerimisvõimekusega ja suurt kaubamärki omavad kolhoos tüüpi remondiettevõtted ei ole peaaegu kunagi mõistlikult pädevad, sest nad tegelevad põhjalikuks süvenemiseks liiga erinevate asjadega. Sellest tulenevalt ei suuda nad leida parimat ja täpseimat lahendust, muutuvad suuri komponente remontimise asemel välja vahetades kalliks ning jäävad automaatselt mängust välja, kuigi neid oleks nii lihtne kontorilaua tagant lahkumata leida ja hoolitsetud välimusega sekretär vastaks ka Su kõige jaburamate soovidega e-kirjadele alati rõõmsalt. See oleks selgelt liiga mugav!
Üks õige spetsialist omab tavaliselt vaid ees- ja perekonnanime, vastab heal juhul telefonile, aga paremal juhul ei tee sedagi ning eeldab, et käid ta juures kohal ja räägid (sageli korduvalt) oma jutu ära ning kui te näiteks iseloomude erinevuse tõttu tülli ei lähe, on Sul millalgi ilmselt võimalik oma auto tõepoolest tema juurde viia.
Ja neid kohti, kus niimoodi käia tuleb, on palju. Näiteks võib koheselt loetleda järgmised erinevat tüüpi tööd, mida tehakse mõistagi erinevatel aadressidel ja mille vahet tuleb autot sageli mitu korda päevas või nädalast edasi-tagasi sõidutada:
1. Mootoriremont (varuosad peab ise leidma).
2. Käigukastiremont.
3. Elektrivigade kõrvaldamine (ka näiteks kui mootoriremondi järel mõni tuli armatuurlaual põlema jääb).
4 Diislispetsiifiliste asjade remont.
5. Kliimaseadmete remont (elektritöödeta).
6. Plekitööd.
7. Värvimistööd (ikka plekist eraldi).
8. Parklamõlgitööd (ei vaja ju värvimist).
9. Klaasitööd.
10. Veermikuremont.
11. Üldremont ja "jukerdamine".
12. Spetsiifilisemad rehvitööd.
13. Köösneri- ehk polstritööd.
14. Poleerimine, täispesu ja kosmeetika.
Kui ühe keskmise kasutatud auto üle pikema perioodi heasse vormi viimiseks on tarvis teha ketivahetus (1), kontrollida käigukastiõli taset (2), remontida kliimakompressor (5+11), remontida tõrkuv helisüsteem (3), värvida ära (7) vastu äärekivi kergelt mõlki sõidetud küljekarp (6), kontrollida veermik (10), puhastada kübemefilter (4+11) ja lõpuks masin puhtaks saada (14), tuleb külastada vähemalt 10-t erinevat töökoda ning paari neist kindlasti korduvalt. Iseenesest lihtne, kuid alla paari nädala ei ole see kellegi jaoks teostatav ja sealjuures on vajalik logistikat omalt poolt teha alati keset päeva ehk viivitamatult ning paralleelselt otsida remontideks vajalikke varuosi, et mitte liivana käest libisevat aega veelgi kaotada.
Seega kui Sulle tundub, et auto vajaks mõnusasse sõidukorda saamiseks pisut remonti, sest tal on juba mitu viga ja näib mõistlik kõik nad korraga ära teha, võib see auto tegelikult vajada palju erinevaid remonte ning sama mõistlik, kuid palju vähem igapäevast kasutust häiriv oleks olnud igaüks neist vigadest jooksvalt likvideerida.
Aja broneerimine ja teostusaja oletamine on võimatu
Ikka juhtub, et mõni klient või lihtsalt hea tuttav palub meil tema auto remondi korraldada ning soovib selleks aja broneerida ja saada teada, millal ta auto tagasi saab. Teeme seda alati hea meelega, kuid avaldan siinkohal saladuse, mida oleme aastaid oskuslikult varjanud. Me kasutame selleks kristallkuuli!
On muidugi erandeid, aga väga konkreetset aega remondiks tavaliselt broneerida ei saagi. Seda ei ole mõtet korraliku spetsialisti käest ju nõuda ka, sest vaid taevas teab kui kaua tal eelmise viie või kümne autoga päriselt aega kulub ja kas ta viitsib Sinu masina ära teha järjekorras viienda või kümnendana.
Seega peab olema sõltuvalt tööde iseloomust valmis autot hoidma remondis kas paar päeva, paar nädalat või halvemal juhul mitu kuud. Aegajalt tasub siiski spetsialisti külastada, et ta ära ei unustaks, et Su auto seal vedeleb ja kui on veel varakevad, arutada võimalust, kas ehk jaanipäeval õnnestub masinaga lõkke äärde sõita või kui lapsed just kooli sätivad, avaldada lootust, et ehk võib auto valmimise vähemalt jõulukingitusena ajastada.
Ilmselgelt ei saaks vaid üht autot omav inimene seda endale lubada, sest ta päristöö jääks tegemata ning pere laguneks koost ja see on ka osaliselt põhjus, miks tavakodanik on nõus autoremondi eest käe enamusest autodega igapäevaselt tegelevatest inimestest märksa sügavamale rahakotti lükkama. Kui on soov odavalt läbi ajada ja elu autota seisma jääb, on targem omada mitut autot või häid sõpru, kes on nõus Sulle vajadusel määramata ajaks mõnd oma autodest laenama.
Ette küsitud hind kipub olema kallim kui tehtud töö
Erinevate töökodade hinnapoliitika ning ka iga olukord on muidugi pisut erinev, kuid tasub teada ja tunnetada, et kui oled leidnud hea koostööpartneri või spetsialisti ning temaga juba koostööd teed, ei ole kasulik enne töö teostamist hinnast rääkida.
Kui küsid ükskõik kelle käest kui palju ta veel tegemata töö eest raha kavatseb küsida, hindab igaüks selle summa igaks juhuks pisut üles, et mitte kõrbeda. Seda teevad kõik alates suurtest ettevõtetest, lõpetades kõige lihtsama inimesega. Hea spetsialist teab suhteliselt täpselt kui palju ta peab mingi tegevuse jaoks panustama, lisab sellele mõnusa turvavaru, sest tal on tööd nagunii pidevalt ja ongi Sulle väljaöeldav hind olemas.
Samas kui töö on tehtud ja näost näkku selle eest tasu tuleb küsida, on seda palju ebamugavam teha, eriti lootuses ka tulevikus koostööd teha ning seetõttu oleme tähele pannud, et pärast töö tegemist on mõistlikum hinnast rääkida kui seda igaks juhuks ette küsida.
Sa maksad kindlasti kõik kinni
Auto odavaks remontimiseks on tarvis aktsepteerida seda, et ka võimalikud remonditöökoja vead maksad Sina kui autoomanik kinni. Naljaga pooleks võib öelda, et ise oled süüdi, et sellist autot omad, aga tõsi on, et kui remonditöökoda eksib, teeb ta oma eksimused Sinu kulul heaks võimalikult odava hinnaga. Kui aga hakkad väikeste asjade pärast õigust nõudma ja jonnima, maksad oma käitumise eest kindlasti veel ka preemiat ning teed seda sama remondikohta külastades alati ka edaspidi. Lisaks on sel juhul võimalik, et Su auto jaoks ei leita tulevikus üldse eriti aega.
Klient on kuningas, kuid ka see, kes nagunii kõige eest maksma peab, et üks teenusepakkuja elus püsiks ja seega kui Sul on soov saada hea koostööpartner, tasub pikaajalisi häid suhteid ning kõigi tegurite summat silmas pidades ka kogemata juhtuvate vigade eest maksta pigem hea meelega. See tuleb Sulle endale soodsam.
Mõnikord tuleb ikkagi ise käed mustaks teha
Kõige raskem auto mõistlike kuludega remontimise juures on aga lõpuks tõsiasi, et mõnede tööde puhul, mis vajavad erilist süvenemist või mida tehes on oht midagi ilusat vigastada või lõhkuda, ei olegi meil soovitusi, kelle poole pöörduda, sest me ei tea kedagi, kes need asjad nii ära teeks, et nad hästi tehtud saaks.
Seetõttu uurime lõpuks ikka ise täpselt välja, kuidas see kõik käima peab, paneme tööriided selga ja teeme oma piiratud võimalustega garaažides hiliste öötundideni närvilist, ebamugavat ja kohati füüsiliselt valusat tööd, mille tulemus ei ole kunagi ideaalne, kuid on mäekõrguselt parem kõigist realistlikest alternatiividest.
Seega auto mõistlike kuludega remondiks ei olegi sageli lihtsaid ega kiireid lahendusi, õige diagnoosi leidmiseks, et jõuda õigesse remondikohta peab ise pidevalt kaasa mõtlema ja väga sageli läheb hoolimata kogemusest nii mõnigi remont lisakulusid põhjustavalt valesti. Nii lihtsalt on ja see ei tundu mugav, aga see on kaugelt odavam ja meie arvates märksa lõbusam kui liisingumaksed ning regulaarselt klaasist ja betoonist hoones mõnesaja euro eest kohvi joomine.
Jaksu meile kõigile!