Uurisin internetist pisut selle kohta, kas mõni asjatundlik autohuviline on ehk sügavamalt lahanud autode ostmisel kasulikke kontrollinõuandeid ja peab ütlema, et midagi netiavarustest leiab, kuid sageli on teemakäsitlus pealiskaudne. Kasutatud auto ostmine on tegelikult lihte, aga on asju, mida tasub kindlasti meeles pidada ning mida ka paljud spetsialistid vaadata ei oska. Jagame siis tasuta näpunäiteid, et aidata igaühel kasutatud auto ostmisel masinat paremini kontrollida ja odavaid trikke läbi näha.
Autode spidomeetrinäidud on üks asi, kuid näidust rohkem tasub tavaliselt usaldada silmaga nähtavaid märke üldisest kulumisest. Kuna auto üldist olukorda kirjeldab salong väga hästi, siis alustame sellest.
Salongi kontroll
- Kontrolli juhiistme välimist ja kõrvalistuja istme sisemist nurka. Juhiistme nurk võib rääkida palju. Tavaliselt ei ole selles Eestimaal müüdavatel autodel kunagi auku, sest auguga istmed on enne auto müümist korrastatud. Kuid ikkagi tasub kontrollida, et istmenurk oleks samasuguste õmblustega nagu kõrvalistuja oma ning et üle istmeriide ei jookseks liigseid õmblusjooni. Ühtlasi võite naljaviluks vaadata, kas tagumise istme esiserv või tagumise käetoe alumine pind on samast kangast, millest ülejäänud iste, sest sealt materjali "laenamine" juhiistme korrastamiseks on üks levinumaid nõkse väga odavate kasutatud autode müüjate hulgas. Samuti on üheks nõksuks juhiistme ja kõrvalistuja istme seljatoe omavahel äravahetamine, sest sageli ei kontrollita kõrvalistuja istet nii korralikult. Proovi erineda ja vaata igaks juhuks ikka mõlemaid istmeid.
Näide: Juhiistmel puudub õmblus.
Näide: Juhiistme serv on parandatud. Reedab, et ka kõrvalistuja istmel puudub õmblus.
- Kontrolli käigukangi ja käsipiduri ümber olevat "lotti". See on detail, mida võid vabalt kontrollida kõrvutades mitut sama tootja sama mudelit, sest päris tihti õmmeldakse need detailid sarnasest materjalist uued, kui vana detail väga kulunud või auklik on vaevumata esindusest või lammutusest hinnalist originaaldetaili hankima. Mõnede markide mõnedel mudelitel on samas käigukangi ümber valitud nii vähese kulumiskindlusega kunstnahk, et see räbaldub hooletult ümberkäies üsna kiiresti ja ka väiksema läbisõidu korral.
- Kontrolli rooliratast. Plastikrooliga on lihtne - kui roolilt puudub teatud kohtadest struktuur ja rooliratas on sile kui Lenini pealagi, on kulumine oluline ja tõenäoliselt auto läbisõit suurem kui 200 000 km. Samas korralik nahkkate ei tähenda veel, et rool muidu läbi või siledaks kulunud ei olnud. Nahkkatet õmmeldakse ka maarjamaal, kuid sel juhul on rool originaalist sageli pisut paksem ja käe all pehmem, samuti on õmblused originaaliga võrreldes pisut madalamal kvaliteeditasemel. Kui sa ei tea, milline sarnase mudeli originaalroolide kõik versioonid välja näevad, mida ma väga kindlasti usun, siis viitsimise korral võrdle rooli lihtsalt teiste samasuguste autode omadega, kuid veelgi lihtsam on küsida auto müüjalt, kas see on rooli originaalnahkkate. Ma ei ole veel näinud nii nahaalset müüjat, et ta julgeks silma pilgutamata sellise asja kohta valetada. Kui ta ütleb, et ei tea, siis tõenäoliselt ei taha ta sulle tõde teada anda.
Näide: Originaalkate.
Näide: pealeõmmeldud nahkkate. Pildil on eriti ebakvaliteetne töö. Sageli on tulemus esteetilisem.
- Kontrolli põrandamatti. Põrandamatti kulub auk ka pikamaa-autodel, mille rool või iste korralikuna säilivad. Samas auto ise peale laagrite, piduriklotside ja rehvide eriti ei kulu, seega ei ole see kõige kriitilisem näitaja.
- Kontrolli üldist seisukorda ka tagaistmel. Kui autoga on sõidutatud koeri või kola, on seda tagaistmelt paremini näha kui eest. Plastikdetailide kriimulisus, laepolster, tagauksepolstrid ja esiistmete tagaküljel olev tekstiil võivad näidata päris tõsiseid defekte, kui salongiga hoolimatult ringi on käidud. Salongidetailide vigade puhul on võimalusi kaks - kas kannatada defektid välja või osta uued või kasutatud korralikud detailid. Igal juhul on ebameeldiv, kui sellega pärast auto ostmist tegeleda tuleb, seega on mõistlik ennem järgi vaadata.
- Vaata, kas detailid on korralikult koostatud. Vetruvad ja poollahtised detailid (uksepolstrid, armatuurlauapaneelid, käepidemed) võivad korraliku tootja auto puhul ilmselgelt viidata sellele, et detaili on küljest võetud ning kehvasti kokku tagasi pandud. Põhjuseid, miks detaile auto küljest aastate jooksul demonteeritakse, on kümneid, kuid koostekvaliteet on väga oluline. Vastasel juhul tuleb leppida naginate käginate, vihinate ja kolinatega, mis võivad tõsiselt häirivaks muutuda. Lohakas koostekvaliteet viitab ka sellele, kui hooletult on autot minevikus kas eelmise omaniku või müüja poolt remonditud ja seetõttu on see väga oluline või isegi peamine näitaja. Kui salongidetailid on kogu salongi ulatuses halvasti koos (servad irvitavad, tüüblid on lahti jne), võib see viidata olulistele probleemidele, sest harvadel juhtudel vahetatakse kogu auto salong suure läbisõidu või tõsise avarii tõttu. Kiire ja lohakas remonditöö on aga tegelikult asi, mida tasub karta rohkem kui suurt läbisõitu või avariid ennast.
- Suitsuhais ei lähegi ära. Üldiselt võib öelda, et suitsuhaisust auto salongis ei saa ka parima tahtmise juures lahti ning salongipesu aitab seda leevendada, kuid mitte elimineerida. Ainus võimalus lõhnast vabaneda on sellega harjuda. Seetõttu, kui ebameeldivad lõhnad sind häirida võivad, pööra kõige muu olulise juures ka sellele tähelepanu.
Kui oled kõik selle üle vaadanud ja auto endiselt meeldib, võid juba päris rahul olla. Ülejäänud auto osade kontrollist kirjutame samuti juba lähiajal. |